donderdag 22 maart 2012

Muesli/Notenbrood

Ik houd van brood. Ik kan het veel en vaak eten. Ze zeggen wel dat je warm-eters en brood-eters hebt, en wat mij betreft klopt dat wel. Vroeger at ik nauwelijks groenten en de warme prak om 6 uur ging er met veel moeite in. Tegenwoordig valt dat gelukkig wel mee, maar alsnog blijft het warme eten in kleine porties.

In veel brood stoppen ze ook suiker en daarom leek het mij leuk om een zelf gemaakt brood te maken.


Muesli/notenbrood

Benodigdheden:
  • broodmix (ik gebruikte de meergranen broodmix van de lidl)
  • water
  • gemixte noten
  • gedroogd fruit
  • sesam zaadjes
Extra
  • cakevorm
  • bakpapier
  • bakje met heet water

Eigenlijk was het de bedoeling om 1 brood te maken, maar in mijn enthousiasme had ik al de broodmix en het water (de hoeveelheid voor 1 brood) bij elkaar gedaan. Omdat het deeg zo stug en droog bleef las ik de beschrijving van de broodmix nog eens een keer. In 1 pak broodmix zit de hoeveelheid voor 2 broden in. Er zat dus niks anders meer op dan 2 broden te maken.

Toen het deeg eenmaal soepel genoeg was gooide ik de noten en gedroogde vruchtjes erbij, net zoveel tot ik het genoeg verdeeld vond. Ik denk dat ik een cup noten en een cup gedroogd fruit erbij heb gedaan.
Qua noten gebruikte ik walnoten, cashewnoten, amandelen en nog een paar die ik gewoon lekker vind. Ze moeten in kleine stukjes het brood in, dus je kan ze eventjes in de keukenmachine doen (ze mogen niet té klein zijn) of eventjes met de vijzel. Voeg daarna de stukjes noot bij het deeg.

Ik heb van gedroogde vruchtjes abrikozen, dadels, cranberry's en kersen gebruikt. Ook in kleine stukjes gesneden en bij het deeg gevoegd.

Zorg ervoor dat alle nootjes en vruchtjes goed door het brood verdeeld zijn! Dat is namelijk wel zo lekker als je het gaat eten.

Als het deeg eenmaal klaar is, moet het reizen. De tijd van reizen verschilt natuurlijk per merk, maar mijn deeg moest 30 minuten reizen. Ik laat mijn gootsteen dan een klein beetje vollopen met heet water (gewoon een klein laagje!), en dan plaats ik daar de kom in. Dek de kom af met een folie.

Eenmaal de 30 minuten klaar zijn, plaats ik het deeg in een cakevorm (indien 2 broden, 2 vormen) waar ik bakpapier in heb gedaan, zodat ik het na het bakken het brood er gemakkelijk uit kan halen. Strooi wat sesamzaadjes over de broden om een lekkere korst te maken.
Het deeg moet nogmaals reizen, alleen dan op een warme plek gedurende 45. Ik zet het deeg dan in de oven op een heel lichte stand, denk aan 50 graden, na een kwartiertje kan je het dan uitzetten en vervolgens het deeg daar nog een half uurtje laten staan.  


Nu is het tijd om het brood af te bakken (eindelijk!). We hebben het brood al in de cakevorm geplaatst en het staat al in de oven. Het enige wat we nu nog moeten doen is de oven op 200 graden te zetten en een bakje water in de oven naast de broden zodat de korst niet te hard wordt. 45-60 minuten moet het brood in de oven.

Als het brood uit de oven mag, eerst goed laten afkoelen! Daarna kan je het brood snijden. Om het brood wat langer te kunnen bewaren vries ik het in. Ik snijd het brood dan eerst goed in stukjes en daarna plaats ik een doorzichtige schone vuilniszak om het brood. 



Het is voornamelijk veel wachttijd, maar het brood is zo lekker! Een tip: smeer op een broodje wat roomboter en daaroverheen appelstroop, heerlijk! Kaas is er ook erg lekker op.

Succes met bakken, en vertel me hoe het is gegaan!

Liefs,
Danielle


Geen opmerkingen:

Een reactie posten